Lilypie Premature Baby tickers تربیت و پرورش کودک - آموزش کودکان

تربیت و پرورش کودک

هدف از تربیت کودک پرورش انسان است و این کار به درستی انجام نمی گیرد مگر از روش انسانی

بازي با انگشتان: تا حالا شده  مدت طولاني در ماشين باشد و حوصله بچه سر رفته باشه و عروسك و كتاب هم  جوابگو نباشد؟ در اين حالت بهترين بازي كه با كودك مي توان انجام داد بازي با انگشتانه . مي توان به هر انگشت يك نقش مانند پدر و مادر و بچه ها داد و يك داستان را با آن اجرا كرد ، مي توان با آنها شكلهايي مثل دايره مثلث، مستطيل ، درخت ،  قلب و بعضي حيوانات را درست كرد يا براي آموزش اعداد از انگشتان استفاده كرد و براي نشان دادن يك عدد جاي انگشتان را به تناوب عوض كرد.

كاغذ بازي: "كاغذ بازي" عنوان يك سي دي است كه از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تهيه كردم و در واقع نسخه الكترونيكي كتابهاي "كاغذ و تا" است كه علاوه بر شكل، از انيميشن و فيلم هم براي آموزش استفاده مي كند. شكلهاي ساده آن را بچه هايي در اين سن مي توانند تا حدودي ياد بگيرند ولي شكلهاي سخت آن پيچيده تر است و براي نوجوانان مناسب  است. راستش در حال حاضر من خيلي بيشتر از پرنيان از اين سي دي استفاده مي كنم ولي در واقع هدف ديگري را دنبال مي كنم . يكي اين كه پرنيان متوجه مي شود كه من مشتافانه در حال ياد گيري چيز جديدي هستم . آن هم چيزي كه براي پرنيان ملموس و قابل درك است. من كاردستيها را دركيفش ميگذارم و ميگم اينها را فردا ببر مهد به مربي و بچه هاي كلاستون نشون بده . جالب اينكه او هم كارهايي را با كاغذ و قيچي و چسب مي سازد و يك بار هم آنها را به من داد و گفت:" بيا! تو هم اينا رو ببر براي رئيست!"

دليل ديگر بر مي گردد به پرورش حس خلاقيت در بزرگسالان. در واقع بايد به اين نكته اشاره كنم كه تمام كودكان تا سن 6 يا 7 سالگي خلاقند. اگر در بازيهايشان دقت كنيد، هر كدامشان به نوعي خلاقيت خاص خود را  دارند ولي اين حس كم كم كمرنگ و كمرنگتر مي شود و فراموش مي گردد تا جايي كه يك بزرگسال ممكن است كوچكترين تصوري نداشته باشد كه مي تواند انسان خلاقي باشد در حالي كه مي بينيم كليد موفقيت تمام كساني كه با نو آوريهاي خود دنيا را دگرگون كردند، باور وجود خلاقيت است. بنابراين وقتي ما با درست كردن كاردستي هايي از اين قبيل حال و هوا و حس يك كودك خلاق را در خود ايجاد مي كنيم ،قطعا" بر كيفيت كارهاي ما در زمينه هاي ديگر هم تاثير مي گذارد.

عكاسي: البته عكاسي براي من يكي از دوست داشتني ترين هنرهاست ولي آموزش آن براي يك كودك مي تواند مثل يك بازي باشد. تا حالا چند بار دوربين دست پرنيان دادم تا براي خودش عكس بگيرد. اولش فقط راه مي رفت و شاتر را فشار مي داد. بعد به كمك پدرش اصول ابتدايي عكاسي را ياد گرفت سپس براي اينكه اين كار جذابيتش را براي او حفظ كند. من شروع كردم به شكلك در آوردن و ژستهاي خنده دار گرفتن و او عكس مي گرفت و من بيشتر از پيش فهميدم كه چقدر شيرين و دلپذيره وقتي كه مامدت زماني از هياهوي دنياي پر دغدغه آدم بزرگها فاصله بگيريم و وارد دنياي شاد و مفرح كودكان شويم.

اميدوارم اين تجربه ها براي شما هم كار ساز باشند و اوقات خوشي را در كنار فرزندانتان بگذرانيد.

نوشته شده در یکشنبه 13 آذر1390ساعت توسط صبا| |

در پستهاي قبلي از كتاب كليدهاي رفتار با كودك سه ساله نقل كرده بودم كه  وقتي براي بچه ها كتاب مي خوانيد با انگشتتان نوشته ها را دنبال كنيد به اين ترتيب به كودك كمك مي كنيد تا با مفهوم كلمات و نوشته ها آشنا شود.

من معمولا" دفعه سوم يا چهارم كه پرنيان با داستان كتاب كاملا" آشنا شده اين كار را مي كنم چون به نظرم اگر از همان اول رو نوشته ها تاكيد كنيم توجه به داستان كمتر مي شود.

چند وقت پيش كتابي با عنوان" لالايي ها ني ني كوچولو" سروده ناصر كشاورز را برايش مي خواندم اين كتاب 12 شعر دارد كه هر شعر آن با لالا لالا شروع مي شود، يكدفعه دستش را روي كلمه لالا گذاشت و گفت :" اينجا نوشته لالا." من خيلي خوشم آمد و همينطور كه ادامه مي دادم متوجه شدم كلمات " من ، مامان و بابا " را هم يادگرفته. چند روز بعد ديدم كه عنوان اغلب كتابهايش را هم مي تواند بخواند. اين بود كه "بن بن بن" را آوردم و آموزش كلمات را آغاز كردم.

معمولا" كلماتي را كه دوست دارد ياد بگيرد خودش انتخاب مي كند. من هم اصلا" سخت نمي گيرم و اجازه مي دهم  مثل يك بازي پيش برود بخصوص وقتي خسته مي شود فوري تمامش مي كنم. بعضي وقتها اين نگراني پيش مي آيد كه بچه هايي كه قبل از سن مدرسه خواندن بلدند ديگر اشتياقي به مدرسه ندارد ولي من فكر مي كنم يادگيري مهارت خواندن به بچه ها كمك مي كند تا زودتر بتوانند كتاب بخوانند و علاقه شان به مطالعه بيشتر شود در عوض در مدرسه نوشتن را ياد مي گيرند. از طرفي " بن بن بن " از طرف آموزش پرورش تاييد شده و براي بچه هاي 3 تا 6 سال مناسب تشخيص داده شده.

يك نكته ديگه كه لازم است ناشرين كتابهاي كودك به آن توجه كنند استفاده از فونت "كودك" در متنها است. كتابهايي كه با اين فونت نوشته مي شود براي كودكان به مراتب بهتر است.

نوشته شده در چهارشنبه 16 شهریور1390ساعت توسط صبا| |

با شروع فصل گرما در اين منطقه ما تصميم گرفتيم پرنيان را به مهد نفرستيم.  از اين گذشته خوابش هم هنوز تنظيم نشده و نمي تواند صبحها زودتر از 9 بيدار شود . بنابراين خودش هم ترجيح مي داد مهد نرود. در عوض براي اينكه از محيط اجتماعي هم خيلي دور نباشد دو روز در هفته  به كتابخانه شهرك مي برمش يك روز خودم برايش در فضاي كتابخانه كتاب مي خوانم و روزهاي چهارشنبه هم كلاس قصه گويي براي بچه هاي 2 تا 5 سال تشكيل مي شود.

در شروع كلاس پس از اينكه بچه ها خودشان را معرفي مي كنند، مربي قصه را با نشان دادن عكس ، پوستر يا عروسك تعريف مي كند. سپس از بچه ها راجع به داستان سوال مي پرسد يا مي خواهد كه آن را تعريف كنند يا در نقش شخصيتهاي داستان بازي كنند و در نهايت از آنها مي خواهد كه داستان را نقاشي كنند . اغلب اوقات گريم صورت كودكان هم به برنامه اضافه مي شود.

پرنيان اين كلاس را خيلي دوست دارد و من در خانه هم سعي مي كنم نقش بازي كردن و نقاشي را به برنامه كتابخاني اش اضافه كنم بخصوص اينكه بچه ها در اين سن تمايل زيادي به هم ذات پنداري با شخصيتهاي داستانهايي كه مي خوانند دارند از اين طريق  به خوبي سرگرم مي شوند علاوه بر آن در مواقعي كه بچه ها حرف شنوي كافي سر يك موضوع ندارد از اين طريق مي توان وارد عمل شد و آنها را به جاي شخصيتهاي داستانها يا فيلمها صدا زد و كارهايي كه مي خواهيم انجام دهند را به آنها يادآوري كرد.



محل برگزاري كلاس قصه گويي در كتابخانه كودك است  درسالن روبه رو كتابخانه بزرگسالان و در كنار كتابخانه كودك هم سالن مطالعه قرار دارد. هفته پيش وقتي پرنيان را به كلاس بردم خودم به كتابخانه بزرگسالان رفتم و كتاب" كليدهاي رفتار با كودك سه ساله" را امانت گرفتم كه تا زماني كه پرنيان سر كلاس است مطالعه كنم از كتابخانه كه بيرون آمدم ديدم كه مادرها بيرون سالن روي نيمكتها نشستند و مشغول گفتگو هستند. وقتي وارد سالن مطالعه شدم تنها چند دانش آموز مشغول  خواندن درسهاي مدرسه بودند.

متاسفانه اين وضعيت در تمام سالنهاي مطالعه در كشورمان برقرار است. آمار مطالعه ما ايراني ها بسيار پايين است و براي اينكه فرزندانمان را به مطالعه علاقمند كنم هيچ راهي موثر تر از اين نيست كه خودمان با علاقه مطالعه كنيم.

     

نوشته شده در چهارشنبه 28 اردیبهشت1390ساعت توسط صبا| |

متن زیر را دوست عزیزم ستاره برایم فرستاده که خواندنش خالی از لطف نیست. ضمن تشکر از دوست عزیزم، امیدوارم که به تاثیر بازی  در آموزش مهارتهای اجتماعی بیشتر دقت کنیم.

"درخصوص فرهنگ کار تیمی- بازی بهترین آموزشه

در مهد کودکهای ایران 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن هر کی نتونه سریع برای خودش یه جا بگیره گرگه و .... ادامه بازی. بچه ها هم همدیگر رو  هل میدن تا خودشون بتونن روی صندلی بشینن.

با این بازی ما از بچگی به کودکان خود آموزش میدیم که هرکی باید به فکر خودش باشه.

در مهد کودکهای ژاپن 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن اگه یکی روی صندلی جا نشه همه باختین. لذا بچه ها نهایت سعی خودشونو میکنن و همدیگر رو طوری بغل میکنن که  كل تيم  10 نفره  روي 9 تا صندلي جا بشن و كسي بي صندلي نمونه. بعد 10 نفر روی 8 صندلي، بعد 10 نفر روی 7 صندلي و  همینطور تا آخر.

با این بازی اونا به بچه هاشون فرهنگ همدلی و کمک به همدیگر رو یاد میدن."


پی نوشت۱: نمی دونم چه بلایی سر قالب وبلاگم اومده لطفا" اگر کسی می دونه چطور باید درستش کنم راهنمایی کنه

پی نوشت ۲: این روزها به شدت نگران آلودگی هوای تهران , وضعیت بنزین و سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستم

 

نوشته شده در یکشنبه 28 آذر1389ساعت توسط صبا| |

در پستهای قبلی در مورد آموزش نقاشی اشاره کردم که طرحها باید ساده باشد به طوری که طرحها از نظر کودک که از ما تقلید می کند پیچیده و سخت نباشد و خود را ناتوان از کشیدن نبیند، در ادامه چند راهکار دیگر برای آموزش بهتر ارایه می کنم.

- می توانید مثل عکس زیر چند شکل ساده بکشید و از کودک بخواهید آنها را رنگ کند. سپس از او بخواهید چند تا شکل بکشد تا شما رنگ کنید. می توانید در این بازی مفهوم پررنگ و کم رنگ را هم به کودک یاد دهید. مثلا" شکلی را با سبز پررنگ بکشید و از او بخواهید با سبز کم رنگ رنگش کند.

 

- چشم چشم دو ابرو: یکی از روشهای برآورد هوش کودکان سه ساله این است که از آنها خواسته می شود که یک آدم بکشند و بر اساس جزئیاتی که از اجزای آن آدم کشیدند به آنها امتیاز داده می شود. پس یک راه مناسب برای تقویت هوش و بالا بردن دقت کودکان آموزش نقاشی یک آدم هست. که می توانید مثل عکس زیر از شکل ساده شروع کنید و به تدریج کاملترش کنید.یا اینکه یک نقاشی را ناقص بکشید و از کودک بپرسید که چی کم داره. همچنین می توانید حالات مختلف صورت را با استفاده از نقاشی به کودکان آموزش دهید.

شعر چشم چشم دو ابرو را اغلب ما به یاد داریم. پرنیان این شعر را کامل بلده و موقع کشیدن آن را می خواند و انصافا" تمام جزئیات را هم می کشد. این هم نمونه ای از نقاشی پرنیان در سن دو سال و چهار ماهگی .

شعر را هم برایتان می نویسم تا اگر فراموش کردید به یاد بیاورید و به بچه هاتان آموزش دهید.

چشم چشم دو ابرو                دماغ و دهن یک گردو

چوب چوب یگ گردن               اینم یه گردی تن

دست دست دو تا پا               انگشتها و جورابها

حالا بگذار دو تا گوش              موهاش نشه فراموش

ببین چقدر قشنگه                 حیف که بدون رنگه


زهره مامان کسری جون مطرح کردند که بعضی معتقدند در نقاشی بچه ها نباید دخالت کرد و باید گذاشت از خلاقیت خودشان استفاده کنند. ضمن تشکر فراوان از دوست عزیزم مطالبی هم در این مورد از اینترنت جستجو کردم  که به این پست اضافه می کنم . لازم هست خودم هم بیشتر رعایت کنم و امیدوارم  برای بقیه هم مفید باشد.


 چند نکته ی  مهم که درکتاب "آموزش مقدمات نقاشی" توسط انتشارات کارگاه کودک . تألیف و تدوین: فریبا کیهانی آمده و سفارش شده در زمینه زمینه نقاشی کودکان رعایت شود:
* برای کشیدن نقاشی به کودکان خود الگو ندهید.
* به آنها نگویید چه بکشند و یا چگونه بکشند.
* کودکان را مجبور نکنید تا چیزی را بکشند که شما دوست دارید.
* در نقاشی کودکان دست نبرید و به جای آنان رنگ آمیزی نکنید.
* هرگز برای آموزش نقاشی به کودکان از مدل نقاشی استفاده نکنید.
* وسیله های مختلف را در اختیار کودک قرار دهید و او را تشویق کنید تا هر چه دوست دارد بکشد.

نوشته شده در سه شنبه 20 مهر1389ساعت توسط صبا| |

خیلی وقت پیش مطلبی با این موضوع در یک کتاب خواندم. عنوان کتاب و اسم نویسنده اصلا" در خاطرم نیست ولی مثالی که آورده بود را کاملا" در ذهن دارم.  اینطور توضیح داده بود که بازیهایی که با کودکان انجام می دهیم، می تواند جنبه علمی داشته باشد و تصویری از یک پدیده علمی در ذهن آنها بگذارد و در دوران مدرسه که مسایل علمی را به صورت کلاسیک می آموزند، تصویری که به صورت خاطره از آن پدیده در ذهن آنهاست به یاد گیری آنها بسیار کمک می کند و مثال زده بود که وقتها بچه ها در وان آب بازی می کنند اشیا مختلفی که بعضی روی آب می مانند بعضی غوطه ور می شوند و برخی در آب فرو می روند به آنها بدهید و اجازه دهید تفاوت آنها را احساس کنند تا در آینده که با قانون ارشمیدس آشنا می شوند برایشان پدیده غریبی نباشد.

تجربه جالبی از دوران کودکی خودم در ذهنم است به یاد دارم روزی عمویم یک کارد میوه خوری را روی یک صفحه روزنامه گذاشت و توسط یک آهن ربا از زیر روزنامه آن را تکان می داد و به این ترتیب مدت زمانی من را سرگرم کرد. با اینکه 5 یا 6 سال بیشتر نداشتم آن خاطره و خاطراتی دیگر از این دست کاملا" شفاف در ذهنم است.

 

حال نمونه دیگر از این بازیها را برایتان مثال می زنم:

به این عکس دقت کنید. روی یک طرف هر دو الاکلنگ یک آدمک نشسته ولی یکی کج شده و دیگری نه. مسلما" نمی توان توقع داشت که کودک دو ساله با این بازی ساده مفهوم مرکزثقل را کامل درک کند و به کار بندد به طوری که بفهمد مثلا" به دلیل همین پدیده نباید از یک بلندی دولا شود، ولی ادامه این نوع بازیها به افزایش  درک، توجه و دقت آنها بر پدیده های مختلف کمک می کند.

 

یک بازی دیگر برای یادگیری صداهای زیر و بم این است که داخل چند قوطی موادی مثل شکر، قند و دانه های درشتر مثل لوبیا یا تکه های نبات بریزید و از کودک بخواهید با تکان دادن آنها حدس بزند کدام ماده داخل کدام قوطی است.

یک نمونه دیگر که البته برای کودکان کمی بزرگتر مناسب است را از قول دکتر " ایرج حسابی" فرزند پروفسور حسابی برایتان نقل می کنم:

ایشان تعریف می کردند که روزی پسر یکی از همسایه ها برای پرسیدن مفاهیم درس فیزیک نزد پدرش آمد. ظاهرا" قضیه شکست نور را متوجه نمی شد. پروفسور حسابی کاسه خالی را آورد. درون آن یک سکه قرار داد و از او خواست زاویه نگاهش را طوری تنظیم کند که از کنار ظرف سکه را نبیند، سپس داخل ظرف آب ریخت و وقتی پسرک سکه را دید گفت حالا دیگر مساله را کامل فهمیدم!

شما هم اگر نمونه های دیگر از این بازیها را می شناسید سپاسگزار می شوم که به اشتراک بگذارید.

نوشته شده در دوشنبه 8 شهریور1389ساعت توسط صبا| |

 اولین بار که برای خرید اسباب بازیهای آموزشی به یکی از شعبات صنایع آموزشی رفتم، خانم فروشنده برای راهنمایی به من گفت که بهتراست اسباب بازیهای بچه ها کمی از سطح سنی شان بالاتر باشد تا تلاش بیشتری برای فهمیدن آن داشته باشند و  سطح فکریشان بالاتر رود. از همین رو من معمولا اسباب بازیها را کمی از سطح سنی پرنیان بالاتر می گیرم و از همین سن خمیر بازی، رنگ انگشتی و لگو در اختیارش گذاشتم. اولین حسن این کار این بود که قبل از اینکه وارد لجبازیهای سن دو سالگی بشود توانستم این موضوع را قانونمند کنم که او در محدوده سفره ای که برایش پهن می کنم حق بازی و ریخت و پاش دارد. بنابراین با مشکل نقاشی کشیدن رو در و دیوار و پاشیدن رنگ به قالی و وسایل خانه به طور حاد مواجه نشدم.

در زمینه آموزش نقاشی توصیه می شود که از یک سالگی کاغذ و مداد رنگی در اختیار بچه ها قرار دهید که من رنگ انگشتی هم از دو سالگی به آن اضافه کردم و پرنیان هم به خوبی استقبال کرد. مورد دیگر در زمینه آموزش نقاشی این است که طرحهایی که برای بچه ها می کشیم باید ساده و در حد توانایی آنها باشد چون اگر خیلی پیچیده و دقیق باشد، کودک که برای کشیدن از ما تقلید می کند ، تصور می کند هیچ وقت قادر نیست به آن زیبایی بکشد.

در مورد رنگ انگشتی یک ابتکار خیلی خوب برای پچه های بزرگتر این است که اجازه دهیم از فضای حمام برای نقاشی استفاده کنند. به این ترتیب آنها بدون محدودیت جا و نگرانی از کثیف کردن در و دیوار به راحتی می توانند انرژ ی خود با خیال راحت تخلیه کنند در نهایت هم رنگها به راحتی با آب پاک می شود.

در مورد خمیر بازی و لگو هم باید از به همین ترتیب از طرحهای ساده شروع کرد و به تدریج طرحهای پیچیده تری ساخت.

موضوع بعدی نحوه تشویق کردن بچه هاست. دکتر جینات روش تشویق توصیفی را توصیه می کند در یکی از مثالهایش این طور عنوان می کند که یک بار کودکی یک نقاشی برای من آورد و من به جای اینکه بگویم:" چه قشنگ کشیدی!"  گفتم:" من اینجا یک خانه ی بنفش، یک خورشید قرمز، یک آسمان راه راه و یک دنیا گل می بینم.» و آن کودک با خوشحالی گفت که یکی دیگه هم می کشد.

مزیت این روش این است که بدون اینکه برچسب خوب یا بد به کودک بزنید به طور معقول کارهای او را نقد کردید. همچنین ممکن است ایده جدیدی به او بدهید، مثلا" این نقاشی تو من را رایاد سبک خاصی می اندازد که فلان نقاش در کارهایش به کار می برد." و به این ترتیب او یک چیز جدیدی یاد می گیرد.

 

این هم عکسهای پرنیان در حال نقاشی کشیدن خمیر بازی و خانه سازی. آدمک خمیر بازی را من برایش ساختم ولی بقیه کار خودش است.

نوشته شده در چهارشنبه 27 مرداد1389ساعت توسط صبا| |

این مجموعه آموزرشی 27 قسمتی بی نظیرتن و جالبترین مجموعه آموزشی به زبان انگلیسی برای کودکان است. تمام قسمتها موسیقی متنی آرام و شاد دارد . هر موضوع با عکسهای واقعی, عروسکی و نقاشی نشان داده می شود زیرا کودکان از سن 18 ماهگی قادرند این نکته را درک کنند که یک شی واقعی , عروسک آن و نقاشی آن هر سه یک چیز هستند. اولین قسمت این مجموعه از سن سه ماهگی برای نوزاد  قابل استفاده است و با بزرگتر شدن بچه ها به تدریج قسمتهای دیگر را برای آنها می توان نمایش داد. هر برنامه حدود نیم ساعت طول می کشد. حال به شرح هر قسمت می پردازم:

 

1-( Baby Bach(Musical adventure

آهنگهای باخ را پخش می کند و تصاویر زیبایی از بچه ها و اسباب بازیهایی با رنگهای زیبا و جذاب و شکلهای مختلف را نشان می دهد همچنین اسباب بازیهایی که حالتهای دورانی جالبی  دارند که می تواند به کودک کمک کند تا تصور ذهنی واضحی از حرکتهای و مفاهیم مکانیکی داشته باشد.  

 

2-Baby Beethoven

سمفونیهای معروف بتتهون را پخش می کند و تصاویرش شبیه تصاویر Baby Bach  است.

 

3-Baby Monet (Discovering the Seasons 
آشنایی با فصلهای سال با استفاده از تصاویر و عکسهای طبیعی و موسیقی.

 

4-Baby Mozart

در این دی وی هم آهنگهای موزارت پخش می شود به همراه عکسهایی از اسباب بازیها و بچه ها.

 

5-Lullaby time(Soothing Sounds for Baby

پخش آهنگهای ملایم لالایی و تصاویر بچه هایی که در آغوش پدر مادرهایشان خوابیدند. و تعریف یک داستان کوتاه از بره ای که می خواست بخوابد.

 

6-Baby’s First Moves

نشان دادن مهارتهای حرکتی بچه ها شامل سینه خیز رفتن، نشستن، ایستادن، راه رفتن، دالی کردن، دست زدن، پریدن و رقصیدن. در واقع با دیدن این فیلم بچه ها هم مفاهیم را یاد میگیرند هم با تلفظ انگلیسی آنها آشنا می شوند.

 

7-Baby Davinci

آموزش اجزائ بدن. در ابتدا طرح معروف داوینچی از اجزائ بدن را نشان می دهد، سپس هر عضو را جداگانه به سه زبان انگلیس فرنسوی و آلمانی معرفی می کند، طرح آن را با مداد می کشد و نقاشیها یا مجسمه هایی از داوینچی را نشان می هد و روی آن عضو زوم می کند . در انتها یک شعر انگلیسی مرتبط با این موضوع توسط بچه ها خوانده می شود.

 

8-Baby Shakespeare

الفبای انگلیسی توسط بچه ها خوانده می شود. سپس 12 تا لغت را  آموزش می دهد و متن یا  شعری را با آن لغت می خواند.

 

9- Baby Neptune

حالتها و مکانهای مختلف آب ( اقیانوس دریا دریاچه رودخانه) را نشان می دهد.

 

10-Neighborhood Animals

حیوانات خانگی را معرفی می کند . با تصاویر واقعی نقاشی و عروسک.

 

11-Baby Vangogh

شش رنگ اصلی (Yellow, Green , Orange, purple, red & blue) یک بار با صدای بزرگسال یک بار با صدای بچه آموزش داده می شود. همچنین متناسب با هر رنگ یکی از نقاشی های ونگوگ که آن رنگ بیشتر در آن نمود دارد به نمایش می آید.

 

12-World Animal

مکانهای مختلفی که حیوانها زندگی می کنند شامل جنگل اقیانوس و بیشه و چند حیوانی که در این مناطقق زندگی می کنند را نشان می دهد این بار هم ازتصاویر واقعی،  نقاشی و عروسک و اسباب بازی استفاده می کند.

 

13-Baby Santa's Music Box

نشان دادن جشنها و مراسم مخصوصا" کریسمس

 

14-Baby's First sounds

پنج صدای اصلی (ah, buh, duh,ee& mm)  آموزش داده می شود. این صداها در اغلب زبانها مثل انگلیسی اسپانیایی چینی و فرانسوی مشترک هستند. همچنین با یک ریتم آهنگ چند شعر به زبانهای مختلف خوانده می شود.

 

15- Baby First Sings

20 لغت و عبارت معمول یکبار با صدای بزرگسال یک بار هم با صدای بچه و بi زبان اشاره آموزش داده می شود. 

 

16-Baby Noah (Animal Expedition

در ابتدا یک کشتی را نشان می دهد که عروسکهای دستکشی به شکل حیوانهای مختلف روی آ ن سوارند. کشتی در مناطق مختلف نگه می دارد و حیوانهای مربوط به آن منطقه از کشتی پیاده می شوند سپس معرفی حیوانها به سبک World Animal انجام می شود.

 

17-Discovering Shapes

 اشکال اصلی ( دایره ، بیضی ، مثلث، مربع و مستطیل) را آموزش می دهد.

 

18- Baby MacDonald (a day on the farm

یک مزرعه و اجزائ مختلف آن، ماشینهایی که در مزرعه کار می کنند و حیوانات مزرعه را معرفی می کند در نهایت شعر مرتبط با موضوع را می خواند.

 

19-On The Go

کلیه وسایل نقلیه خشکی، دریا و هوا را به همراه تصاویر واقعی و اسباب بازی نشان می دهد.

 

20- (Discovering the Sky(Baby Galileo

معرفی خورشید،ماه، ستاره و سیاره ها

 

21-Baby Wordsworth (1st words around the house

یک خانه را نشان می دهد اتاقهای مختلف خانه و وسایل آنها را آموزش می دهد.

 

22-Baby Favorite Places ( First words around Town

مکانهای داخل شهر مثل خیابان فرعی اصلی پارک و انواع مغازها را نشان می دهد.

 

23-Numbers Nursery (Discovering 1-5

آموزش اعداد یک تا پنج

 

24-Meet the Orchestra (first Instruments

با توجه به اینکه گوش کودکان از یک سالگی قادر به تشخیص صدای انواع سازها است، سازها بر اساس طبقه بندی آنها معرفی می شوند و صدای هر کدام همرا با تصاویر واقعی از ارکستر ها پخش می شود. البته متاسفانه خبری از سازهای ایرانی نیست.

 

25-Baby Newton (Discovering Shapes

این بار هم همان اشکال آموزش داده می شود اما به صورت سه بعدی.

 

26-Language Nursery

الفباها و اعداد یک تا بیست زبانهای انگلیسی ، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی و عبری خوانده می شود . این کار گوش بچه ها را با آواهای زبانهای مختلف آشنا می کند.

 

27-  Mozart for Babies-Relaxing Music

این قسمت تصویر ندارد و بیش از یک ساعت موسیقی کلاسیک و صداهای طبیعت را پخش می کند. بهترین زمان برای پخش این موسیقی بعد از حمام کودک است. متوجه می شوید که بچه چقدر آرام وعمیق می خوابد و آرامش را در وجودش کامل احساس می کنید.

 

این مجموعه را از فروشگاههای اینترنتی می توانید تهیه کنید.

نوشته شده در یکشنبه 27 تیر1389ساعت توسط صبا| |

حتما" این جمله را شنیده اید که هر چه بیشتر با بچه ها صحبت کنید زودتر زبان باز می کنند.

این موضو کاملا" صحت دارد حتی آنهایی که دیرتر هم صحبت می کنند، وقتی زبان باز کردند در مدت زمان کوتاهی به سرعت صحبت کردن را یاد می گیرند.

کتاب "کودک هوشیار بپروریم" نوشته دکتر" بئاتریس میلتر" در زمینه مهارتهای شنوایی و  گفتاری نوزادان مطالب بسیار جالبی دارد از جمله اینکه دستگاه شنوایی نوزاد هنگام تولد کامل است و تا یک سالگی می تواند تمام "واج های" زبان های مختلف دنیا را از هم تشخیص دهد، در صورتیکه این قابلیت در افراد بزرگسال بسیار کمتر است زیرا گوش به شنیدن یک آوای مشخص (زبان مادری) عادت کرده و به تدریج قوه تشخیص هجا های زبانهای مختلف از بین می رود.

از همین رو دکتر بئاتریس میلتر تاکید می کند که حس شنوایی کودک را باید تحریک کرد.

برای شیوه های تقویت حس شنوایی کتاب "صد بازی با نوزاد" را به شما معرفی می کنم. این کتاب بازیهای مفیدی را که با نوزاد می توان انجام داد بر حسب سن (بدو تولد تا یک ماهگی، یک تا چهار ماه، چهار تا شش، شش تا نه و نه تا پایان دوازده ماهگی) ارایه داده همچنین بازیها را براساس کارکرد طبقه بندی کرده که شامل موارد زیر است:

بینایی، تقلیدی ، حرکتی، شناختی، شنوایی و لامسه

اولین بازی که پیشنهاد داده حرف زدن با کودک و لالایی خواندن و قصه تعریف کردن برای اوست یعنی این کار را از بدو تولد باید انجام داد. همچنین صداهای مختلف یا به عبارتی هر نوع صدایی را که بتوان با دهان اجرا کرد، برای کودک جالب است.

استفاده از اشیا صدا دار با صداهای مختلف زیر و بم از فواصل دور و نزدیک هم به تقویت حس شنوایی نوزاد کمک می کند.

مجموعه دیگری نیز که در یک پست جدا گانه مفصلا " راجع به آن توضیح خواهم داد . مجموعه آموزشی Baby Einstein  است که شامل 27 DVD آموزشی برای نوزادان سه ماه به بالاست. در قسمتهای مربوط به آموزشهای زبان کودکان را با آواهای زبانهای مختلف آشنا می کند مثلا چند شعر از زبانهای مختلف با یک ریتم آهنگ را می خواند یا الفباها و اعداد زبانهای مختلف ( انگلیسی، فرانسوی، آلمانی ، ایتالیایی ، اسپانیایی ، ژاپنی و عبری) را برای بچه ها می گوید.

تجربه شخصی که من با پرنیان داشتم بسیار مثبت بود. بعضی وقتها آنقدر صحبت می کردم که فکم درد می گرفت از 5 ماهگی تمام اشیا خانه را به او معرفی می کردم به طوری که تا شش ماهگی اسم هر شی را که می بردم می توانست نشانش دهد جالب بود یکبار در خانه مادر بزرگش بودیم و ازش پرسیدم:" ساعت کجاست؟" با وجود اینکه مدل ساعت آنها با مال ما فرق می کرد، توانست پیداش کند. حرف زدن را از ده ماهگی شروع کرد و تا هیجده ماهگی به راحتی جمله می گفت. از آن زمان بود که آموزش زبان انگلیسی را شروع کردم و تا الان که دو سال یک ماه دارد حدود 50 کلمه بلد است. البته نکته خیلی ضروری اینکه تمام آموزشها باید به صورت بازی باشد و کودک باید با علاقه و اشتیاق یاد بگیرد و هرگاه احساس خستگی کرد باید آموزش را متوقف کرد.

امید وارم تمام دوستانم در این زمینه موفق باشند.

 


کودک هشیار بپروریم – دکتر بئاتریس میلتر – مترجم فاطمه میری- انتشارات با فرزندان

صد بازی با نوزاد نرگس امامی، اکرم امینایی، پریزاد جلیلوند، آزیتا علیمراد، فریبا کیهانی (نقاش)
نوشته شده در سه شنبه 22 تیر1389ساعت توسط صبا| |

 

وقتی پرنیان یک سال و نیمه بود برایش لگن گرفتم ولی استفاده از آن به صورت کاملا" دلبخواهی بود وهیچ اجباری در کار نبود ضمن اینکه این در این مدت مسافرتهای پی در پی به برنامه هایمان اضافه می شد و عملا پرنیان زمان کافی برای یاد گیری  دستشویی رفتن نداشت.

وقتی دو ساله شد متوجه شدم که توانایی کنترل خودش را دارد و زمان آموزش کامل فرا رسیده. نکته قابل توجه در این مرحله این است که بعضی بچه ها از صدای سیفون می ترسند. بعضی دیگر مدفوعشان را به عنوان عضوی از بدنشان تلقی می کنند بنابراین از اینکه می بینند آن را در توالت می ریزیم و پشت سرش سیفون را می کشیم وحشت می کنند و احساس می کنند قسمتی از بدنشان را از دست دادند. خوشبختانه در مورد پرنیان این مشکل وجود نداشت.

من از چندی قبل کتابهای " مامان بیا جیش دارم" از مجموعه تاتی ها  و "خودم به دستشویی می رم" از مجموعه قصه های کتی – انتشارات بنفشه – را برایش تهیه کرده بودم و تفریبا تمام شعرها و قصه کتاب را حفظ بود. تعطیات سه روزه هفته گذشته فرصت مناسبی برای آموزش بود. ابتدا پوشکش را در آوردم به جای آن یک کهنه گذاشتم و برایش توضیح دادم که مثل آنچه که در کتابها خوانده بود باید عمل کند. دو روز اول نتیجه خیلی خوبی نداشت مدت طولانی روی لگن می نشست و هیچ خبری نبود وقتی که بلند می شد ظرف یک مدت کوتاهی خودش را خیس می کرد و تازه آن وقت اطلاع می داد. در پایان روز سوم کاملا" احساس خستگی و در موندگی کردم و فهمیدن اگر بیشتر از این ادامه بدم ممکن است نتوانم عصبانیت خودم را کنترل کنم و آن وقت همه چیز بی نتیجه می ماند این بود که پرنیان را به همسرم سپردم و خودم و به اتاقم رفتم و مشغول مطالعه شدم. آن شب وقتی پرنیان از من خواست که برایش قصه و لالایی بگویم تا بخوابد. گفتم که:" خیلی خسته ام  دلم می خواست امروز همش با تو بازی کنم ولی تمام وقتم به کهنه شویی گذشت. الان خیلی ناراحتم نمی تونم برایت قصه بگم و لالایی بخونم. خودت لالایی بخون." البته در گفتار و رفتارم مواظب بودم تا زیاده روی نکنم تا احساس گناه به او دست دهد.

صبح روز بعد کتاب " همه کودکان تیزهوشند" *را برایش آوردم در این کتاب کلیه توانایی های بچه بر حسب سن آنها مرحله به مرحله همراه با عکسهای واقعی توضیح داده شده است. عکسهای کتاب رابه صورت داستان برایش تعریف کردم. ظاهرا" تاثیر عکسهای واقعی بیشتر از نقاشی های کتابهای کودکانه بود. آن روز خیلی خوب نتیجه داد و من خوشحالیم را از موفقیت پرنیان کاملا" به او نشان می دادم و شب که می خواست بخوابد, گفتم که امشب خیلی خوشحالم و هرچقدر که بخواهد برایش قصه می گویم شعر و لالایی می خوانم. خوشبختانه توانست ظرف چند روز در این ضمینه مهارت لازم را کسب کند و خودش هم احساس خوبی داشت.


*همه کودکان تیزهوشند اگر ...: چگونه استعدادهای واقعی کودک خود را کشف و تقویت کنیم  میریام استاپارد، سهراب سوری (مترجم)، امیر صادقی بابلان (مترجم)

نوشته شده در دوشنبه 24 خرداد1389ساعت توسط صبا| |

چند روز پیش می خواستم به پرنیان انگور یاقوتی بدهم که از خوردنش امتناع کرد. گفتم خوب دستت را بیار. یک دانه تو بخور یک دانه من .بلافاصله به ذهنم رسید که تعداد دانه ها رابیشتر کنم و از این راه ضمن اینکه سرگرم خوردن می شود مفهوم اعداد را هم یاد می گیرد .

این بود که ادامه دادم:

حالا دو تا مامان دو تا پرنیان  و به همین ترتیب تا به ده رسیدیم و بعد دوباره تعداد دانه ها را تا یک کم کردم. پرنیان پیش از این می توانست از یک تا ده بشمرد ولی مفهوم اعداد کاملا برایش جا نیفتاده بود و این بازی تجربه خیلی خوبی بود که با مفهوم اعداد آشنا شود.

نوشته شده در یکشنبه 16 خرداد1389ساعت توسط صبا| |